Čekárna na dospělost v 8 minutách (2009)

Etické a morální hodnoty; rozhodovací procesy; společenské, (a)politické a právní předchozí, současné a event. budoucíí socio-ekonomické modely, resp. organizace společnosti - východiska, řešení a možné alternativy.
Tato podkategorie slouží názorovým diskusím libovolného charakteru - nemusí být striktně moderována.
Martin Mojmír
Administrátor
Administrátor
Avatar uživatele

Příspěvekod Martin Mojmír » 23.07.2015, 11:36

Starší, za to ale stále aktuální video týkající se dnešní mládeže, jež neví, kudy a jak se v životě vydat. Bodejť by ne, když na děti nemají jejich rodiče čas a/nebo jim samy předávají nevábné zkušenosti a rozumy (názory), jaké mají oni sami.

Napište nám, zda a případně jaké máte zkušenosti s dnešní mládeží Vy. A pokud se dosáhne dostatečného počtu lajků, dejme tomu třiceti, natočíme pro Vás video se zpovědí člověka, jenž se v podobných skupinkách lidí pohybuje, a to nejen mladých. Tedy informace z první ruky.


Radek
Řadový diskutér
Řadový diskutér
Avatar uživatele

Příspěvekod Radek » 23.07.2015, 13:13

Většina mladých lidí je uvolněnější, bystřejší a inteligentnější, než jsme byli my v jejich věku. Mnohdy překvapí otevřeností a přímým přístupem k "problémům".

Byl jsem nedávno s dcerou na přijímacích zkouškách na vysokou školu. Ačkoli tam bylo spousta mladých a hezkých děvčat :-),.. celkově jsem si odnášel smutný dojem. Překvapilo mě to velké množství mladých lidí, kteří z různých důvodů usilují o přijetí na vysoké školy, aby si zajistili "lepší" budoucnost. Mají ideály, chuť a nadšení. Více méně však proto, že neznají skutečnou situaci. Nevědí, že vysoká škola jim nezaručí životní "jistoty" a pohodu, kterou by pro následnou práci a rodinu potřebovali. Trh práce je neúprosný a většina z těchto absolventů bude pravděpodobně nucena vzít jinou práci, pokud vůbec nějakou. Jinými slovy, tito mladí lidé jedou ve "vlaku", který zatím pořád uhání po slepé koleji... Samozřejmě jsem to dceři neřekl, ani by to nechtěla poslouchat... Taky jí nechci brát iluze a naopak přát jen to nejlepší, což konec konců dělají všichni rodiče.

A co z toho tedy vyplývá ? Pro nás, kteří máme zkušenosti, trochu informací, prostoru a času, je to příležitost směřovat naše úsilí k něčemu, co může změnit vnější podmínky pro život všech lidí, včetně našich dětí.
A k příspěvku,.. snad by bylo možné více mluvit s dospívajícími a poskytovat více informací o tom, jak svět funguje a jak by fungovat mohl... otázka, zda by o to stáli... že by tip na projekt ??
Pokud jsem tématicky mimo, tak se tímto předem omlouvám..
"Jedinou věcí, kterou ve skutečnosti můžeme udělat už teď, je BÝT ŠŤASTNÍ,... skrze vnitřní svobodu, nezávislost a tvůrčí aktivity na všech úrovních našeho života a bytí."

Martin Mojmír
Administrátor
Administrátor
Avatar uživatele

Příspěvekod Martin Mojmír » 23.07.2015, 14:09

Mám 25 roční sestřenici, která před několika týdny úspěšně dokončila VŠE. Co z toho plyne? Z ekonomky? Že takřka nic společensky přínosného neumí a nedělá. Za školy si dělala praxi co by pořadatelka konferencí, s čímž dnes za směšné peníze pokračuje, akorát nyní na plný úvazek. Co se naučila dobře, je angličtina, to všechna čest. I ji vyučuje. Ovšem dnes není využití ani pro jazyky. Platy mizerné...

Co je společensky prospěšné a má potenciál, je řemeslo. Pokud v něm je člověk opravdu dobrý a skutečně jej to baví. O kvalitní zámečníky, zedníky, truhláře, podlaháře, instalatéry atd. je obrovská nouze. Zatím bych se budoucnosti v těchto záležitosti nebál, neboť referenční byznys je nejpoptávanějším vůbec (sám tak funguji a jen díky tomu si udržuji svou stálou klientelu). Ale jak říkám, musí to člověka naplňovat. 90% řemeslníků stojí za hovno, a to je ještě slušné slovo. Shodou okolností Daniel, který by mohl vypovídat o mládeži, jako řemeslník - mistr (vedoucí) pracuje. Ale zase jiným způsobem. Má na starosti zejména Ukrajince zedníky a různé konstruktéry a když mi říká, jak fungují, tak to stojí za to. Je středoškolák (shodou okolností také ekonom) a všechny tyhle dělníky strčí svým odpozorovaným skillem do kapsy - samoukou se rekvalifikoval. Když je průšvih, zajistí někoho jiného, anebo to udělá sám. Jako naschvál má za šéfa majitele firmy, kterému je vše jedno, poněvadž byznys dělá ze známosti, kde v tom neraje roli nic jiného než korupce. Chudák šéf si nepamatuje ani to, co dělal před minutou. Sám jsem slyšel několik telefonních hovorů, když jsme byli spolu. Kdo nezažije, neuvěří jací idioti s IQ pod 80 vlastní a řídí firmy. Vlastně neřídí, firmy jim totiž řídí zaměstnanci, kdož jsou rádi, že mají práci, a tak raději dělají vše za majitele.

A tak je to se vším. Třeba jedna moje kamarádka měla s rodinou úklidovou firmu a tu položili před deseti lety, když si začali partneři a známí říkat o peníze (opět korupce). Chtěli to dělat čistě. Nemohli, tak skončili. Z toho se vracíme k jádru věci, kdy buď pracujeme v rámci korupce, referenčně, nebo nepracujeme vůbec. Můžeme hádat, kdo to má nejtěžší - přinejmenším začátky. Korupce, známosti, podvody a nekvalitní práce... Taková je současnost.

Co se týče dospívajících, projekt fajn, ovšem to by nás museli na základní, střední či vysoké školy, jako odborníky na systém, vpouštět. Všichni, koho jsme oslovili, nás buď odmítli nebo ignorovali. Museli nás odmítnout, poněvadž jsou sami na systému závislí a nemohou si racionální vzdělávání dovolit. Takovou školu by zavřeli. My přeci musíme vytvářet kolečka komplexního systému, která jsou jako samostatné celky nepoužitelné. Obecně známo se říká, že nejhorší střední škola je gymnázium. Já říkám, že gymnázium je vzhledem ke svému všeobecně vzdělávacímu charakteru to nejlepší z nejhoršího, co máme. Jde-li tedy o typ všeobecného vzdělávání. I to však neznamená nic extra dobrého. Udržme si se současnými učitelskými platy kvalitní a kvalifikované učitele...

A to přecházíme pomalu k problematice učitelů, mezi kterými mám také pár přátel. Kamarád učitel dějepisu a angličtiny na základní škole v Praze. Praxe 15 let, 16 tisíc čistého. Bydlení v nájmu, sám, bez šance na cokoli ušetřit. Hypotéku nedostane. Totéž moje přítelkyně Martina (zde ve fóru jako Martina Koťarová). Mgr. učitelka v oboru matematika a výpočetní technika. Samozřejmě pracuje v jiném oboru, protože dělat PO-PÁ od 8 do 20 hodin + víkendy, kdy by opravovala různé práce atd., no to by jí taky trefilo. No a co dělá. Jako sprostředkovatelka pojištění - společenská prospěšnost nula. Paradox, že?

Už s psaním skončím, kdo by to chtěl číst. Mohl bych za sebou nechat klidně půl druhé příručky...

---
Moderováno:
Odklon diskuse rozdělen do nového samostatného tématu:
Vzdělávání, práce a motivace obecně viewtopic.php?f=54&t=122
Naposledy upravil(a) Martin Mojmír dne 25.07.2015, 08:15. Celkem upraveno 2x.
Důvod: Odklon diskuse rozdělen do nového tématu http://forum.sebesdileni.cz/viewtopic.php?f=54&t=122
Motto: „Jsem odpovědný za to, co řeknu a učiním; nemohu být ale už odpovědný za to, jak to kdo pochopí. Proto nejprve přemýšlejte, než zareagujete.”

Radek
Řadový diskutér
Řadový diskutér
Avatar uživatele

Příspěvekod Radek » 29.07.2015, 20:47

Otázka na kamarádku, zda by byla ochotna zaměřit se při práci s mládeží na systémové změny. Zda by bylo pro dnešní mladé lidi zajímavé tyto otázky řešit. Zda by byli ochotni seznámit se s informacemi, poslechnout si fakta a hledat řešení.
Odpověď:
Tvá otázka je dost složitá, předně, nemohu mluvit obecně za mladé lidi. To dost široký pojem. Já pracuji s mladými na vesnici, často ze sociálně znevýhodněného prostředí, ti o těchto věcech nemaj páru a ani nemaj moc zájem se zajímat.
Něco jiného jsou ale samozřejmě studenti atd. zejména humanitní obory...Pokud chceš motivovat k systémovým změnám, zaměř svou pozornost na tuto cílovku...Budo to pro záčatek asi nejschůdnější i když i tak zdaleka ne jednoduchá cesta.
Oslovila bych studenty ekologických oborů, sociálních atd...

Tak tolik pro dokreslení situace...
"Jedinou věcí, kterou ve skutečnosti můžeme udělat už teď, je BÝT ŠŤASTNÍ,... skrze vnitřní svobodu, nezávislost a tvůrčí aktivity na všech úrovních našeho života a bytí."

Petr_NJ
Občasný diskutér
Občasný diskutér

Příspěvekod Petr_NJ » 29.07.2015, 21:44

No Radku, když si rozebereš profily lidí o kterých hovoří tj. "sociálně znevýhodnění" a "studenti humanitních oborů", tak je výsledek odpovědi tvé kamarádky přesně takový jaký se dal očekávat vzhledem k záběru informací, ale zatím hlavně téměř neexistujících příkladů skutečných řešení, které by mohla cílovým skupinám ukazovat.

Už jsem to s kolegy z dřívějška několikrát řešil a tvrdím, že lidem s "prázdným pupkem" je velmi těžké říkat něco o humanitě a světlých zítřcích či pozitivnímu postoji apod.. . Takové věci je nejlepší si nejdříve vyzkoušet sám na sobě, člověk aspoň ušetří hodně prožitků beznaděje těm znevýhodněným.

Radek
Řadový diskutér
Řadový diskutér
Avatar uživatele

Příspěvekod Radek » 30.07.2015, 09:04

Asi proto kamarádka mluví o tom, že by nebyl ani zájem. Napadá mě spojit to přímo s realizací a zapojením těchto mladých lidí s vysvětlením principu.
Například tento příspěvek je také zajímavý. Odkaz na příspěvekhttps://www.facebook.com/foodisfree/posts/867781346641971?notif_t=notify_me_page
Sice je to z Kalifornie, kde lze pěstovat celoročně. U nás by to bylo spojeno s energií, která vyžaduje peníze, nebo alespoň větší investice. Pokud by to mělo být závislé na finančním toku, není to podle mě trvale udržitelné.
Ale třeba příjdeme na něco, v čem ani v našich podmínkách nebudeme závislí na penězích (nebo alespoň velmi málo).
Sdílím potřebu třeba malého, ale funkčního projektu. A to nejlépe podle vzorce, který by pak bylo možné aplikovat prakticky na cokoliv dalšího..
"Jedinou věcí, kterou ve skutečnosti můžeme udělat už teď, je BÝT ŠŤASTNÍ,... skrze vnitřní svobodu, nezávislost a tvůrčí aktivity na všech úrovních našeho života a bytí."


Vrátit se na “Hodnoty a společenské systémy”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Nejsou tu žádní registrovaní uživatelé a 1 host

cron